Nevezési kategóriák

Nevezési kategóriák

 A dokumentum az ikonra kattintva letölthető 

                                                                      

 

 

 

 

1. Élőbeszéd kategória

Élőbeszéd A

A 9. osztályos nyelvi előkészítő tantervű, a 9. osztályos két tanítási nyelvű tagozaton tanuló diákok és azon 9. osztályos tanulók számára, akiknek az előző évekkel együtt legalább 240 olaszórájuk volt, valamint a 10. osztályos normál és emelt szintű tanterv szerint tanuló diákok részére.

Feladat: olasz nyelven megadott szituáció szerint beszélgetés a zsűrivel.

Témák, amelyekből a párbeszéd elindulhat:

La mia famiglia, la mia casa

La mia scuola, le attività scolastiche

Una mia giornata tipo

I miei passatempi preferiti

Feste preferite

Fare la spesa per una festa in casa

Una bella vacanza

 

Élőbeszéd B

A 10-13. osztályos két tanítási nyelvű, valamint a nyelvi előkészítő rendszerben tanuló, és a 11-12. osztályos normál és emelt szintű tanterv szerint haladó diákok számára.

Feladat:

Egy olasz nyelvű filmrészlet kétszeri megtekintése után a versenyző törekedjen minél önállóbban és összefüggően beszélni az ajánlott szempontok alapján, illetve reagálni a zsűritagok kérdéseire és felvetéseire.


 

2. Tolmácsverseny

A Studio Italia által kiírt verseny, alap- illetve emelt óraszámban tanuló 11-12. osztályos és két tanítási nyelvű 11-13. osztályos tanulók részére. Részletek az 1. sz. mellékletben olvashatók.


 

3. Színpadi kategória

Egy eredeti olasz nyelven írt, maximum 20-30 perc terjedelmű mű, vagy részlet előadása olasz nyelven (lehet saját szerzemény is). Kérjük, hogy egy iskola csak egy színdarabbal készüljön! Kérjük, minél előbb jelezzék, hogy milyen technikai feltételekre van szükség a produkcióhoz. Az előadások helyszíne a debreceni Vojtina Bábszínház lesz. A technikai feltételekről, a színpad nagyságáról pontosabb információkat a honlapunkon találnak majd.

A goriziai Associazione 47/04-nek köszönhetően az „Io sto bene… e spero lo stesso di voi. Comunicare con i propri cari in tempo di guerra e migrazioni” című pályázat keretében, idén azok a csoportok, amelynek diákjai a guerra/comunicazione témakörre építik fel előadásukat, részt vesznek egy olyan válogatón is, amelynek nyertese 2018 májusában, a Triesztben megrendezésre kerülő „Teatrando. Dalla città all’Europa” címet viselő színházi fesztiválon mutathatja be az elkészült darabot. A nyertes csoportnak a társaság a pályázat terhére Triesztben szállást és ellátást biztosít.

Szempontok a felkészüléshez:

Il progetto chiede agli studenti la realizzazione di uno spettacolo teatrale sul tema di guerra/comunicazione da presentare al Festival d’Italiano 2018. Il linguaggio usato potrà essere sia classico o tradizionale, sia maggiormente legato ai linguaggi della contemporaneità e presentare quindi una commistione di stili in cui la più tradizionale recitazione si lega alla videoproiezione/videoinstallazione. Il focus dello spettacolo dovranno essere i legami/l’interruzione dei legami e la comunicazione/la mancanza di comunicazione tra le persone che partono e e quelle che restano a causa di un conflitto/guerra. Il periodo storico di riferimento verrà individuato da ciascun gruppo di lavoro e potrà spaziare dalle guerre/conflitti del passato così come indirizzarsi verso i conflitti più recenti.

I partecipanti sono incoraggiati a confrontarsi con la scoperta e l’analisi delle fonti, i racconti, i diari, le lettere ma anche le telefonate, i messaggi telefonici, la comunicazione on line e sui social; sono invitati inoltre ad analizzare le modalità narrative e le esperienze di vita dei militari e dei civili, di coloro che si spostano e di coloro che restano per focalizzarsi sulla descrizione dei luoghi e degli spazi, sulle tematiche ricorrenti, i differenti punti di vista, le contraddizioni tra sentimenti spesso contrastanti, gli espedienti retorici. A partire dalla memoralistica dell’epoca, passata o recente, gli studenti sono chiamati a ricostruire ambiti e vicende, emozioni ed esperienze; sono invitati ad analizzare non solo i sentimenti dei militari ma anche quelli dei civili, gli spostamenti coatti cui le genti in guerra spesso sono costrette, il senso di appartenenza di una terra violata, le privazioni, i legami recisi.

Esetleges kérdésekre Aron Coceancig, a program felelőse szívesen válaszol. Elérhető az aroncoce@gmail.com e-mail címen.


 

4. Versmondó kategória

Eredeti olasz nyelven írt költeménnyel lehet indulni. Kérjük, hogy a tanulók hozzanak magukkal egy fénymásolatot a választott műről, és azt a verseny elején, a helyszínen adják át a zsűrinek.


 

5. Prózamondó kategória

Eredeti olasz nyelven írt prózai mű előadása. Kérjük, hogy a tanulók hozzanak magukkal egy fénymásolatot a választott műről, és azt a verseny elején, a helyszínen adják át a zsűrinek.


 

6. Egyéni ének

Olasz nyelvű dal előadása élő kísérettel, zenei alap segítségével vagy zenei kíséret nélkül. Kérjük a versenyzőket, hogy a jelentkezési lapon tüntessék fel, hogy komoly- vagy könnyűzenei kategóriában versenyeznek-e. A komolyzenei kategóriába tartoznak a klasszikus műdalok, a népdalok, illetve az operarészletek. Könnyűzenei műfajnak minősülnek a rock- és a popszámok, valamint a táncdalok. Kérjük feltüntetni az igényelt technikai hátteret is! (Igény esetén zongorát tudunk biztosítani.)


 

7. Csoportos ének

Lásd az egyéni ének kategória leírásánál!


8. Szituációs játék

Olyan 3-6 fős csapatok jelentkezését várjuk, akik vállalkoznak arra, hogy a helyszínen kihúzott olasz nyelvű szituáció alapján (20 perc felkészülési idő után) 5-10 perc időtartamú jelenetet rögtönözzenek. Elsősorban nem a színészi, hanem a nyelvi teljesítményt értékeljük.


 

9. Kultúrtörténeti vetélkedő – Ki tud többet Szicíliáról?

Kultúrtörténeti vetélkedő magyar nyelven, olaszul tanuló diákok részére, amelyre 4 fős csapatok jelentkezését várjuk. Figyelem, a megadott források jó része olasz nyelvű, de a verseny magyar nyelven zajlik! Kérjük, hogy minden iskola csak egy csapatot indítson!

A felkészüléshez szükséges források:

Wikipédia Szicíliáról szóló cikke: https://hu.wikipedia.org/wiki/Szic%C3%ADlia

Orrori da gustare (il cibo da strada in Sicilia) https://www.youtube.com/watch?v=GnrmD1pzpqQ

Lo street food di Palermo: https://www.youtube.com/watch?v=CiPUHOuzU0w

Ulisse: Il piacere della scoperta https://www.youtube.com/watch?v=J9oWwVyhaLY

Lungo le coste Favignana https://www.youtube.com/watch?v=xAPsHkQGvMM

La pesca del tonno: https://www.youtube.com/watch?v=Bl8jTzewaz0

Provincia di Trapani: https://www.youtube.com/watch?v=2cP9d3yUM4c

Andrea Camilleri: https://it.wikipedia.org/wiki/Andrea_Camilleri

Andrea Camilleri parla dei giorno dei morti: https://www.youtube.com/watch?v=zteHg492i-c

+ feladat: Gyűjtsetek össze olyan nemzetközi filmeket, amelyeket Szicíliában forgattak, nézzétek meg pontosan melyik városban, területen zajlott a forgatás, ki a rendező és a szereplők, ezzel is plusz pontokat szerezhettek.


 

10. Ki tud többet Olaszországról? - Műveltségi vetélkedő

Tíz hetes magyar nyelvű kvízjáték a Studio Italia szervezésében, amelyre a www.studioitalia.hu honlapon lehet regisztrálni. Részletek a 2. sz. mellékletben.


 

11. A Festival d’Italiano 2018 konyhafőnöke – Gasztronómiai vetélkedő Szendrei Bence séf vezetésével

Volt diákunk, Szendrei Bence, aki a Debreceni Séf Akadémián tanít, vezeti ezt az új és különleges kategóriát. Minden iskola maximum egy kétfős csapatot nevezhet. Olyan diákok jelentkezését várjuk, akik szeretnek főzni, és jártasak is a konyhában. Ha 12-nél több csapat jelentkezik, akkor egy magyar nyelvű, írásbeli, gasztronómiához kapcsolódó kvízjáték alapján választjuk ki a 12 csapatot, akiknek a pénteki nap folyamán konyhában is bizonyítaniuk kell rátermettségüket. A gasztronómiai kvíz a megjelölt tíz étel történetéhez, eredetéhez, hozzávalóihoz és elkészítéséhez kapcsolódik.

A kétfős csapatok feladata az lesz, hogy a verseny előtt tanulmányozzák a következő 10 olasz étel receptjét, hozzávalóit, elkészítési módját, mert a Festival d’Italiano pénteki versenynapján, a Debreceni Séf Akadémia profi konyhájában a megadott hozzávalókból megadott idő alatt kell elkészíteniük és tálalniuk egyet, amelyet séfek és olaszok fognak zsűrizni.

A tíz recept:

  1. spaghetti all’amatriciana
  2. torta di spaghetti alla napoletana
  3. pasta ’ncaciata
  4. risotto con il radicchio
  5. spaghetti al pesto
  6. spaghetti alla carbonara
  7. lasagne alla bolognese
  8. pasta alla Norma
  9. anelletti al forno alla palermitana
  10. gnocchi alla sorrentina

 

12. Meseírás

A helyszínen megadott történet befejezése írásban, szótár segítségével. Kérjük, hogy szótárt mindenki hozzon magával! A meseírás szabályait és értékelési módját kérjük, minden jelentkező olvassa át figyelmesen!

Kategóriák:

Meseírás I.: Azok számára, akiknek az összesített heti óraszáma – az idei tanévet is beszámítva – nem haladja meg a 18-at.

Meseírás II.: Azok számára, akiknek az összesített heti óraszáma – az idei tanévet is beszámítva – meghaladja a 18-at.

Ajánlott irodalom:

Gianni Rodari: Tante storie per giocare Editori Riuniti

Gianni Rodari: Meséld te a végét! Mesék felnőtteknek és gyerekeknek olasz és magyar nyelven Ponte Alapítvány, 2000 (kétnyelvű kiadvány)

Gianni Rodari: Grammatica della fantasia. Introduzione all’arte di inventare storie Einaudi

Gianni Rodari: A képzelet grammatikája Pont Kiadó Kft 2001


 

ÍRÁSBELI PÁLYÁZATOK

Az írásbeli pályázatokra a nevezéskor megadott jeligét kérjük ráírni, és 2018.01.22-ig kérjük elküldeni a festivalditaliano2018@gmail.com e-mail címre.

 

Debreceni Egyetem Olasz Tanszékének pályázatai:

1. Magyarországi olasz emlékek

A pályázó lakókörnyezetében található olasz vonatkozású emlék (utcanév, intézménynév, szobor vagy egyéb művészeti alkotás stb.) elnevezésének, a névadó vagy alkotó életének, munkásságának feldolgozása.

A pályázóktól olasz vagy magyar nyelven írt, bibliográfiával ellátott, legalább 5 gépelt oldal (kettes sorköz, Times New Roman 12-es betű) terjedelmű dolgozatokat várunk.

2. Il ’68 per me: il movimento studentesco di ieri e di oggi

Il 2018 segnerà i cinquant’anni dalla nascita del movimento studentesco in Italia e in Europa.

Il ’68 è stato un momento importantissimo nella storia politica del Paese e dell’intero continente. Le richieste dei giovani di un riconoscimento di maggiori attenzioni e diritti, si esprimono in nuove forme di protesta, animate dalla creatività e dallo spirito innovativo dei giovani.

Partendo dal ’68 e passando per le proteste del 1977 e del 1989 con il movimento della Pantera, fino ad arrivare al biennio 2008-2010 con il periodo dell’Onda, i giovani italiani hanno continuato a innovare il proprio linguaggio e le proprie forme di protesta civile, inventando nuovi slogan, nuove formule e impiegando al meglio le nuove tecnologie.

Cos’è dunque lo spirito del ’68 per te oggi? Assieme a una fase di studio e comprensione dei movimenti e degli slogan dei giovani italiani, provate a immaginare e interpretare una nuova forma di protesta utilizzando l’italiano:

  • un flash mob: organizzato e condotto nella propria città o paese e registrato in video
  • slogan, volantini, poster, altri materiali creativi

 

  1. I dialetti italiani tra cinema, musica e tv

La presenza dei dialetti e delle varietà regionali, così come delle minoranze linguistiche, in Italia è ciò che più caratterizza il Bel Paese e che da subito attrae e incuriosisce chi si avvicina allo studio dell’italiano.

Per tanto tempo si è creduto che i dialetti stessero per scomparire e che fossero destinati a un triste destino. Invece, i dialetti hanno dimostrato negli anni una nuova e interessantissima vitalità.  Nella musica, nel cinema, nella letteratura, su Internet, i dialetti trovano sempre più uno spazio aperto e fecondo, rappresentano uno strumento creativo ed espressivo per parlanti di tutte le età: dai giovani rapper ai grandi romanzieri., dalla canzone popolare alle serie Tv di successo. Sfruttando questa grande quantità di materiali linguisticamente misti tra italiano e dialetti, potrete provare voi stessi a riprodurre queste parlate locali, prendendo come spunto una canzone, un video musicale, il trailer o la scena di un film o di una serie televisiva.

  • Girare il video musicale di una canzone (di qualsiasi genere o anno) che contenga almeno una parte o sia interamente in dialetto
  • Registrare la cover di una canzone che contenga almeno una parte o sia interamente in dialetto
  • Recitare e girare un trailer o la scena di un film o una serie televisiva dove siano presenti delle parlate locali

 

I materiali possono essere registrati/copiati su CD o DVD e inviati in doppia copia.Le prove possono anche essere inviate con altre modalità multimediali:

  • i video e le canzoni possono essere caricati su Youtube, Vimeo (o piattaforme simili e gratuite) e il link per la condivisione privata può essere inviato per mail (festivalditaliano2018@gmail.com ciò per evitare problemi con i diritti d’autore delle canzoni o dei film);
  • i video e le canzoni possono essere caricati su piattaforme cloud (Dropbox, Google Drive, OneDrive, ecc.) e il link condiviso per e-mail con festivalditaliano2018@gmail.com

 

4. Nuove forme di narrazione

 

I social network e i nuovi mass media hanno cambiato negli ultimi 10 anni il modo in cui giovani e adulti comunicano quotidianamente. Anche se spesso si parla di questi strumenti per via di episodi particolarmente negativi e per il loro uso spesso offensivo e violento, allo stesso tempo i social network sono una miniera di usi creativi, spiritosi e positivi, in cui le persone si incontrano, scambiano esperienze, comunicano e costruiscono vere e proprie narrazioni.

Sono ormai tanti gli esperimenti fatti in questo senso, come la riscrittura di grandi classici della letteratura attraverso Twitter o l’elaborazione di meme e post in cui si raccontano o si rielaborano vere e proprie storie.

Il compito in questo caso allora sarà quello di costruire un proprio racconto in gruppo e in modo partecipativo. Costruite la vostra trama, i vostri personaggi (famosi, letterari o semplicemente inventati da voi) e mettetela “in scena” con gli strumenti tecnologici che più vi sembrano adatti:

  • Twitter: provate a raccontare una storia grazie a una serie di tweet, usando il mezzo in maniera creativa e non solamente spezzando il testo ogni 140 caratteri.
  • Emoji: inventate o riformulate una storia (può essere anche un grande classico della letteratura italiana), scrivetela in italiano e poi raccontatela attraverso le emoji.
  • Meme, post/commenti di Facebook: inventate una storia, i suoi personaggi, e raccontatela attraverso i vari strumenti messi a disposizione da Facebook: foto, scritte, post, commenti ecc.
  • è possibile creare account o pagine social specifiche (ad esempio: classe X liceo X Olasz Fesztival 2018) con le produzioni delle classi e inviare il link alle pagine via e-mail.
  • è possibile realizzare queste prove con i propri account personali e assemblare graficamente con varie immagini i risultati.
  •  

Per qualsiasi informazione, richiesta di chiarimenti o supporto, potete contattare: Dr. Paolo Orrù paolo.orru1@gmail.com


 

ELTE Olasz Tanszékének pályázatai:

1. Versfordítási feladat:

Valerio Magrelli: Lo sciame (lásd a 3. sz. mellékletben)

 

2. Prózafordítási feladat:

Massimiliano Bruno: Ancora un attimo (lásd a 4. sz. mellékletben)


 

Pázmány Péter Katolikus Egyetem Olasz Tanszékének pályázatai:

 

A PPKE BTK Olasz Tanszéke a 2017/2018. tanévi Festival d’Italiano keretében a következő témakörökben ír ki pályázatot magyarországi gimnáziumok tanulói számára:

irodalom, nyelv, kultúra.

A pályázóktól az egyes témakörökben a megadott címek alapján várunk (szóközzel együtt) 15-20 000 karakter terjedelmű (5-6 oldalnyi) dolgozatokat, bibliográfiával, a felhasznált források megjelölésével, a témáknál megadott nyelven.

A legjobb dolgozatok készítői könyvjutalomban részesülnek.

Irodalom:

1. „Kosztolányi Dezső Itália-képe” (szabadon választott versei, prózai írásai vagy műfordításai alapján).

(magyar nyelven)

Nyelv:

2. „Hangutánzó szavak az olaszban és a magyarban”

Olyan magyar nyelvű írásokat várunk, amelyek:

1) meghatározzák a hangutánzás fogalmát;

2) bemutatják azokat a szócsoportokat, amelyekre a két nyelv hangutánzó szavakat használ;

3) egyéni gondolatokat fogalmaznak meg, saját megfigyelés alapján a két nyelv összehasonlításáról ebből a szempontból (hasonlóságok és eltérések).

Mindehhez kérjük feltüntetni a felhasznált szakirodalmat, honlapokat és szótárakat.

Kultúra:

3. „Musica italiana in Ungheria” (olasz, esetleg magyar nyelven)

A téma feldolgozását segítő szempontok: az itáliai zene milyen formákban és mióta van jelen a magyar kultúrában (pl. udvari zene, népzene, klasszikus zene stb.); mivel magyarázható az itáliai zene magyarországi népszerűsége (köthető-e műfajhoz, szerzőhöz, előadóhoz stb.). A dolgozatok kötődhetnek személyes tanulmányokhoz vagy koncertélményhez is.


 

Pécsi Tudományegyetem Olasz Tanszékének pályázatai:

A PTE Romanisztika Intézet Olasz Tanszéke pályázatot hirdet, melyre a következő témákban benyújtott pályamunkával lehet jelentkezni:

1. Italia e la Pinacoteca Brera

Kérjük a pályázót, hogy 4-5 oldalas dolgozatában mutassa be a Risorgimento, és az Olasz Egység kialakulásának legfontosabb állomásait, úgy, hogy a Brera Képtár e témához kapcsolódó legjelentősebb alkotásait is elemzi. A művészeti alkotások kiválasztása a pályázó döntése.

2. Befejezetlen történetek

Nincs olyan olaszul értő és tanuló diák, aki ne ismerné Alessando Manzoni híres történelmi regényét, a Promessi sposit, azaz a Jegyeseket. S bár a mű végén, Renzo és Lucia, a két szerelmes egymásra talál, a történetnek koránt sincs vége. A szerző ugyanis a könyv utolsó bekezdésében olyan jövőbeli eseményeket vetít előre, amelyeknek nem várt következményei lehetnek.

A pályázó feladata a regény befejezése és az elvarratlan szálak elvarrása. Kizárólag a pályázó fantáziája szabhat korlátot annak, hogy végül a regény szereplőinek milyen sors jut.

A dolgozatok nyelve: magyar vagy olasz

A dolgozatok terjedelme: 3-5 oldal


 

Szegedi Tudományegyetem Olasz Tanszékének pályázata:

Prózafordítás: Testo tratto dal romanzo “Byron. Storia del cane che mi ha insegnato la serenità” di Antonella Boralevi

(lásd 5. sz. mellékletben)


 

Külön kategória:

Categoria Memoria e Impegno

Presentare un elaborato sulla cultura della MEMORIA e dell’IMPEGNO dell’Associazione LIBERA nomi e numeri contro le mafie. L’elaborato dovrà essere diviso in due parti: nella prima parte parlare della nascita e delle attività di LIBERA; nella seconda portare a conoscenza della commissione esaminatrice una di queste storie di vittime di mafia: Peppino Impastato, Rita Atria, Barbara Rizzo, Giuseppe e Salvatore Asta.

 

Az esszéket Times New Roman 12-es betűméretben várjuk, 1,5-es sortávolsággal, terjedelmük 4-5 oldal legyen.

 

Források:

film: I cento passi

Film: La ragazza ribelle https://www.youtube.com/watch?v=-dfVRnIhteI

Caro marziano  https://www.youtube.com/watch?v=f0xg8PxP9-E
https://www.youtube.com/watch?v=7dtz_zYLNt8&t=287s

https://www.youtube.com/watch?v=HMjMQ_3CzVU

Il sito di Libera: www.libera.it

https://it.wikipedia.org/wiki/Libera._Associazioni,_nomi_e_numeri_contro_le_mafie

https://www.youtube.com/watch?v=71ybT0_qeM0


 

MELLÉKLETEK

 

 

1. sz. melléklet

 

                                                                                                                                                                

Tolmácsolási verseny

11. és 12. osztályos tanulóknak

            A STUDIO ITALIA OLASZ ISKOLA a középiskolai olasz verseny alkalmából tolmácsolási versenyt hirdet.

 

A tolmácsolási verseny 3 részből áll:

I. fordítás olaszra: A versenyzők a mellékelt szöveget lefordítják, majd az elkészült fordítást előre elküldik az italia@studioitalia.hu e-mail címre, vagy a Studio Italia Olasz Iskola címére (1137 Budapest, Radnóti Miklós u.2.).

Beküldési határidő: 2018. március 16.

II. rövid olasz szöveg azonnali fordítása (blattolása) olaszról magyarra,

III. kétirányú tolmácsolás. A versenyző tolmácsfeladatot lát el egy magyar-olasz konzultáción, amelynek témái a következők lehetnek:

  1. Igaz-e, hogy az olasz fiúk és férfiak ma már többet költenek kozmetikumokra, mint az olasz lányok és asszonyok. Magyarországon is ez a tendencia?  (pl. az emberi test, kozmetikumok, a szépészeti ipar)
  2. A DNS- minták szerepe Yara Gambirasio gyilkosának kézre kerítésében. (A nyomozás története az interneten olvasható.)
  3. Nehéz a magyaroknak olaszul tanulni? És az olaszoknak magyarul? Miért?           ( nyelvtani- nyelvészeti terminusok)
  4. Fogyatkozik Magyarország lakossága. Miért? (Az okokról az interneten találsz információt és lexikát.)
  5. A politikai pártok rendszere Magyarországon és Olaszországban (pl.Wikipedia – Partiti politici italiani – Partiti attauali – I partiti principali )
  6. Asia Argento nyilatkozatai csak botrányt vagy forradalmat idéznek elő? (internet a nők egyenjogúságáról, kiszolgáltatottságáról…
  7. Receptek a „Dieta mediterranea”-hoz (ételek, italok, főzés,stb)
  8. Mit kell tudnia a fordítónak és mit a tolmácsnak?

A felsorolt nyolc téma közül minden résztvevő válasszon ki ötöt, és ezek szókincséből készüljön fel. A szóbeli verseny előtt közölje majd a zsűrivel, melyek a választott témái.

A versenyzőknek nem a fenti témákban való jártasságukról kell tanúbizonyságot tenniük, hanem azokkal kapcsolatos beszélgetésben kell tolmácsként részt venniük, tehát elsősorban az adott témához kapcsolódó szókincsből, az azzal kapcsolatos beszélgetésekben, cikkekben előforduló kifejezésekből kell készülniük! (A felkészülést segítendő, néhány témánál zárójelben támpontokat is adtunk.)

 

Díjak:

I.díj:       egynyelvű értelmező kisszótár és ingyenes részvételi lehetőség a 2018. júniusi vagy decemberi CILS nyelvvizsgán

II. díj:    ingyenes részvétel a 2018. júniusi vagy decemberi CILS nyelvvizsgán

III.díj:    egynyelvű értelmező kisszótár

 

 

 

1. sz. melléklet

Studio Italia tolmácsverseny – Beugró fordítás:

 

Fordítsa olaszra!

 

Megdöbbentő számok: soha nem hagyták még el ennyien Magyarországot

 

Soha nem hagyták még el annyian hosszú időre Magyarországot, mint tavaly. Elsősorban a képzettek és a fiatalok mennek tartósan külföldre.

Egy városnyi magyar szedte a sátorfáját tavaly, és döntött úgy, hogy külföldre költözik – legalábbis a statisztikák szerint. Tavaly majdnem 33 ezren hagyták el az országot a KSH adatai alapján, ami új rekord, habár a kivándorlás növekedési üteme lassult: ez 4,6 százalékos emelkedés 2014-hez képest, szemben az elmúlt öt év 40-70 százalékos dinamikájával. Valószínű, hogy a számok alulbecsültek: a kivándorlás ennél gyorsabb ütemű lehet, miután a statisztikai hivatalnak csak azokról van tudomása, akik jelezték a szándékukat a hatóságoknak.

“Fölösleges a kivándorlás csökkenésében reménykedni – mondta a Világgazdaságnak Hárs Ágnes, a Kopint-Tárki kutatója. – Nem láthatunk semmilyen olyan változást Magyarországon, amely megfordítaná a folyamatot.”

Külföldre túlnyomórészt a fiatalok mennek, ami a következő években egyre súlyosabb problémákat okozhat a munkapiacon. A migráns magyarok 44 százaléka 30 év alatti, 75 százalékuk pedig még nem érte el a 40 éves kort. A kivándorlás nemcsak az egyetem elvégzése után jellemző, a folyamatot felgyorsította a röghöz kötés, az egyetemi férőhelyek drasztikus csökkentése és egyes szakok támogatásának megvágása.

„Az iskolarendszer átalakítása, vagyis az életpályában a döntési lehetőségek szűkítése, hozzájárul a kivándorlás felgyorsulásához” – emelte ki Hárs Ágnes. Úgy látja, már nemcsak a felsőoktatási korban lévőknél, hanem a középiskolásoknál is látható az elvándorlás trendszerű növekedése, ami továbbra is erős marad.

 

(Hornyák József írása, Világgazdaság, 2016. 04. 05.)

 


2. sz. melléklet

                       

(magyar nyelvű feladat!)

                                                                                                                                                                                                                                                                            Játékra invitáljuk az olaszul tanuló középiskolásokat!


10 hetes kvízjáték a Studio Italia honlapján

 

Regisztrálj a honlapunkon és játssz velünk 10 héten keresztül! Minden héten három továbbjutót sorsolunk ki a legtöbb helyes választ adók közül! Aki velünk játszik és a legjobbak között válaszol, megnyerheti a fődíjat, ami egy olaszországi tanfolyam! Tehát játékra fel, forza ragazzi!

A játék szabályai:

1. A kvízben részt vehet minden olaszul tanuló középiskolás, aki előzetesen regisztrált a honlapunkon. (Szükséges adatok: név, e-mail cím, iskola neve és címe, osztály, olasztanár neve)

2. Minden héten más témában jelentkezünk 10 kérdéssel, melyek a Studio Italia honlapján az adott hét hétfő estétől vasárnap éjfélig tölthetők ki és küldhetők el, a megoldások hétfőnként lesznek elérhetőek.

3. A kérdőív beérkezése után visszaigazolást kapsz a kvíz kitöltéséről.

4. A visszaigazolás a kitöltés után azonnal megjelenik a honlapon, jelezve a helyes válaszok arányát (külön e-mailt nem küldünk).

5. A versenyhez folyamatosan lehet csatlakozni, mert minden hét munkáját külön is értékeljük: a heti kérdéssort kitöltők közül a 3 legmagasabb pontszámot elért tanuló jut tovább a döntőbe. Több azonos pontszám esetén sorsolással választjuk ki a továbbjutókat hetente.

6. Érdemes mind a 10 héten keresztül játszani, mert a heti 3 továbbjutón felül, az a 3 játékos is bejut a döntőbe, aki végig vetélkedik, és a legtöbbször eléri a heti maximális pontszámot.

7. A döntő a Festival d’Italiano keretében Debrecenben kerül megrendezésre, 2018. március 23-án. A 33 továbbjutó a döntőn egy kvízjátékban méri össze tudását.

 

A játék témái:

1. Történelem

2. Földrajz (tartományok, városok)

3. Művészet

4. Irodalom

5. Film

6. Gasztronómia

7. Olasz nyelv

8. Turizmus

9. Sport

10. Felfedezés, feltalálók

 

Felkészülés, segédanyagok:

1. A 10 elődöntő során főleg az internetes böngészés segít a kérdések megfejtésében.

2. A döntőn nem használható semmilyen segédanyag.

 

A döntő nyereményei:

A fődíj:

2 hetes, 40 órás olaszországi nyelvtanfolyam és diákszállás Triesztben

 II. helyezett: a Studio Italia 36 órás nyelvtanfolyama Budapesten vagy vagy 1 alkalmas (4fő) részvételi lehetőség olasz főzőiskolánk egyik főzőtanfolyamán

 III. helyezett: 10 000Ft értékű könyvvásárlási utalvány

 

A játék időtartama: 2018. január 15. – 2018. március 23.

Mindenkinek jó szórakozást és sok szerencsét kívánunk!

STUDIO ITALIA

 


3. sz. melléklet

ELTE versfordítás

 

Valerio Magrelli

Lo sciame

 

Per non dimenticare il Policida

 

Si dice “sciame di scosse”, come fossero api,

ma api che ci cacciano da casa,

api che fanno un miele amaro amaro,

di dolore, di nausea, di paura.

Ci eravamo accampati sopra il loro alveare,

ecco perché ci cacciano.

Non siamo a casa neanche a casa nostra,

anche la nostra casa è casa d’altri,

la casa di qualcuno arrivato da prima

e che adesso ci caccia.

Vengono a sciami, si riprendono casa,

la loro casa, da cui ci scuotono via,

punendoci per la nostra presunzione:

essere stati tanto fiduciosi

da credere che il mondo si potesse abitare.

 


4. sz. melléklet

ELTE prózafordítás            

Massimiliano Bruno: Ancora un attimo...

(Studio della Dottoressa Grimaldi)

ROBI

Buonasera... posso? Mi siedo oppure..? Mi siedo. Non lo chiedo perché uno non si sa mai comportare quando va nei posti nuovi...

Marino... Roberto Marino... sì, abbastanza normale Un nome come tanti. Infatti da piccolo un po' invidiavo i miei compagni col nome strano...

BEA

Buonasera. Mi chiamo Beatrice Benassi, e mi piacciono i Beatles, i balletti, i bambini e molte altre cose con la B. Le mie iniziali sono BB... come Brigitte Bardot, ma non mi piace che si scherzi su questo... Intanto le volevo dire che lei è la sedicesima terapeuta di cui mi servo. Eh? L'ultimo terapeuta? No... sono andata via perché lui non sopportava che io mi addormentassi durante le sedute.

ROBI

Trenta ad aprile... Toro. No, non ci credo ai segni zodiacali. Anche se la meticolosità dei Vergine è tanto fastidiosa. Pure i Leone sono troppo aggressivi...

BEA

Ventisette appena fatti. Sì, lo so che me li porto bene. Mia nonna diceva sempre che bisogna essere intelligenti per sembrare più giovani.

ROBI

I soliti lavori che si fanno dopo la scuola. Ho consegnato fiori, piante, pacchi di Natale. Ho lavorato in una copisteria. Poi in una libreria a San Giovanni... una di quelle piccoline... dove c'è ora il Blockbuster... Era gestita dal signor Antonio, il classico vecchietto innamorato dei grandi autori. Citava Hemigway e Sciascia come se niente fosse. Allora siccome mi sentivo una zappa ho cominciato a leggere come un pazzo – qualsiasi cosa. Solo che io citavo sempre gli autori sbagliati. Magari esprimevo un concetto di Bukowski e Antonio mi diceva: ”Bukowski era un maiale.” Mi allargavo su Proust e lui tuonava: ”Proust, che noia...” Poi un giorno mi è capitato tra le mani un libro dei fratelli Grimm. Da quel momento ho cominciato ad appassionarmi alle favole. Andersen, Collodi... anche quelle di autori sconosciuti. No... non mi ricordo... credo che da piccolo le favole, no. Non mi ricordo che me le hanno mai raccontate. Scrivere? Sì, sarebbe il mestiere che mi piacerebbe fare... Scrivere favole. Pensi che la prima favola l'ho scritta a vent'anni quando ero ancora in libreria.

BEA

Ho preso il diploma magistrale. Poi mi sono laureata in Lettere e attualmente sto studiando per il concorso. Maestra elementare. Sì... mi piacciono i bambini. Credo di essere adatta all'insegnamento. Prego? Ah... come no? Sono fidanzata da otto anni. Tra poco ci sposeremo. Un bravo ragazzo. Si chiama Amedeo. È di Lugano... Svizzera. Il padre è imprenditore... fabbricano plantari anatomici... per le scarpe... Certo che lo amo... Non potrei stare con una persona che non amo... Tra pochi mesi ci sposeremo e devo dire che lui è la cosa più bella che mi sia mai capitata!

 


5. sz. melléklet - SZTE prózafordítás

Esercizio di traduzione per il Festival d’Italiano 2018

Testo tratto dal romanzo “Byron. Storia del cane che mi ha insegnato la serenità” di Antonella Boralevi

Edito da Mondadori Electa, Milano, 2016

Pagine 25-27, capitolo “Coraggio”

IL CORAGGIO è al momento una virtù sottostimata. A poche persone interessa praticarlo. Per lo più, lo si esercita nel campo rassicurante di discipline sportive cosiddette “estreme”. Oppure si dimostra applicandosi a intrattenimenti vari come il bungee jumping.

Coraggio, per noi, vuol dire soprattutto adrenalina. Mettere se stessi alla prova. È una pratica che comincia e finisce nel cerchio chiuso della vanità. Una droga autorizzata che ci porta fuori dalla noia della nostra vita sempre uguale.

Il coraggio vero, quello che bisogna trovare dentro la paura in nome di un ideale che della paura è più forte, è per me quello di Giorgio Ambrosoli, di Paolo Borsellino, di Giovanni Falcone, di Rocco Chinnici, del Giudice Ragazzino Rosario Livatino e del testimone che inchiodò i suoi assassini, Pietro Nava.

Rosario Livatino andava senza scorta in tribunale a processare i mafiosi, guidava sull’autostrada, al mattino presto, e i mafiosi gli mandarono i loro boia. Rosario scese dalla macchina e corse nei campi, ma non si salvò. Lo finirono come un animale.

Pietro Nava era un rappresentante, uno del Bergamasco, una persona normale con una vita normale, una famiglia, figli piccoli. Una persona con una vita. Guidava anche lui quel mattino sull’autostrada tra Canicattì e Agrigento e vide tutto. Ma invece di accelerare, rallentò. Vide “qualcosa di azzurro” tra le stoppie ed era il giovane giudice che scappava. Vide un uomo saltare il guard rail brandendo una pistola. Il giorno dopo Pietro Nava andò dai Carabinieri e disse cosa aveva visto. Lo fece consapevole che, con quella testimonianza, la sua vita non sarebbe mai più stata la stessa. Ma lo fece. Testimoniò in tribunale, fece condannare i mafiosi.

E perse per intero la sua vita.

L’ho incontrato per una intervista per il talk show di approfondimento che avevo ideato e conducevo su Rete 4, Linee d’ombra.

Era sotto protezione, aveva cambiato nome, aveva dovuto lasciare casa e lavoro e con lui avevano dovuto abbandonare la loro vita i figli e la moglie. Per mettermi in contatto con lui, un mio redattore bravissimo, Marco Brando, aveva fatto un incredibile lavoro d’inchiesta. Pietro Nava mi dette appuntamento a Parigi, sulla Esplanade sotto la Tour Eiffel. Portava un passamontagna e stava solo e immobile, al centro dei giardini, come una statua di sale. Pioveva forte. Mi disse che non gli capitava spesso di poter uscire all’aria aperta, che l’odore delle foglie bagnate gli era mancato. Che aveva scelto quel posto perché era facilmente controllabile a 360 gradi. Che ogni volta, le rare volte, che usciva dal suo rifugio, sapeva che poteva trovarsi alle spalle il suo assassino. Andammo nella mia stanza d’albergo, sull’Avenue Georges V, e cominciammo a registrare l’intervista. Lo riprendemmo di spalle e, dopo, in postproduzione, alterammo la sua voce.

Raccontò con calma cosa aveva visto e perché aveva scelto di denunciare, dopo una notte senza riposo. Mi colpì il modo pacato in cui descrisse quello che aveva fatto. Niente di speciale, solo il suo dovere di uomo e di cittadino. Ma essendo pienamente consapevole che, testimoniando, avrebbe perduto tutto quello che aveva e che lo avrebbe fatto perdere anche alle persone che più amava, sua moglie, i suoi figli.

Da quel pomeriggio nella stanzetta della stazione dei Carabinieri di Canicattì, Pietro Nava è morto. E con lui sono morti sua moglie e i suoi figli. Il Programma Protezione prevede che il testimone e la sua famiglia spariscano. Non possono portare nulla con loro, non possono avvisare nessuno. Cambiano nome, cambiano il luogo dove vivono. Diventano prede da proteggere, eroi braccati dal male assoluto in una partita che non finirà mai.

Ecco, io chiamo questo Coraggio.

E non ne vedo molto, in giro.

Cosa ci fa avere coraggio?

Per avere coraggio, bisogna avere paura.

Sapere cosa si rischia. E accettare di perdere tutto in nome di qualcosa in cui si crede. Accettare persino che il nostro sacrificio sia inutile. E farlo lo stesso, perché è giusto.