Határtalanul
https://apaczai-csokonai.blog.hu/
Az összefoglalókat a diákok és Éles Bulcsú beszámolóinak felhasználásával készítette:
Nagyné Tóth Erzsébet projektvezető
Beszámoló a HAT-19-02-0208 Határtalanul! pályázat megvalósulásáról
A pályázat címe:
„Új idők új dalnokai – irodalmunkat megújító költőink nyomában”
Elnyert támogatás összege: 3.065.900 Ft.
Felhasznált támogatás összege: 1.373.626 Ft
Fotók, videók, beszámolók: https://apaczai-csokonai.blog.hu/ , https://www.youtube.com/watch?v=CufoOwhn2WQ
A kolozsvári Apáczai Csere János Elméleti Líceum és a Debreceni Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium 16-16 diákja és 2-2 tanára vehetett részt ebben a „csonka” pályázatban.
Az erdélyi kirándulás megvalósította azt az elképzelést, hogy valóban irodalmi körutat tegyünk, elsősorban Ady Endre, valamint Janus Pannonius, a nyugatosok és Kós Károly alakját megidézve. Az öt napos együttlét valódi élményeket, baráti kapcsolatokat teremtett. Nagyon sajnáljuk, hogy a program második felét, az erdélyi csoport magyarországi látogatását nem tudtuk megvalósítani, hiszen a magyarországi programok tehették volna teljessé az "irodalmi sétát".
A járványhelyzet meghiúsította a program második felét, az erdélyi csoport magyarországi látogatását. Mire reaális esély kínálkozhatott volna az utazás megszervezésére, a diákok többsége, akik az első utazásban részt vettek, már leérettségizett vagy érettségire készült, így a két iskola vezetése úgy döntött, lemond a program megszervezéséről. Az erdélyi út Sztána prpgramja helyett Kaplonyba látogattunk el, mivel időnkbe nem fért volna bele a sztánai kitérő.
A tematikus útvonal erdélyi része megvalósult: a reneszánsz, a humanizmus, valamint a századforduló kultúráját, alkotóit idéztük meg, az "új idők új dalnokait", Ady Endrével a középpontban. A választott helyszínek élményközpontú ismerkedést tettek lehetővé: Kolozsvár, Nagyvárad, Zilah, Csucsa, Kalotaszentkirály, Nagykároly. Sajnos a magyarországi helyszínekre nem jutottunk el.
A két iskola diákjai közös irodalmi műsorral gazdagították a projektet. Az útiélményekről hangulatos beszámolók készültek, melyek "útinapló"-ként a két gimnázium közös blogján jelentek meg: Apáczai-Csokonai Határtalanul, https://apaczai-csokonai.blog.hu/
Előkészítő óra:
2020. február 20.
Nagyné Tóth Erzsébet bemutatta a két kirándulás tematikus útvonalát, majd azok a tanulók tartottak élménybeszámolót az erdélyi kultúra sajátosságairól, akik már többször voltak kirándulni. Éles Bulcsú irányításával megbeszéltük a szervezési kérdéseket, illetve a kooperatív és toleráns viselkedés szabályait.
A kirándulás:
A terv:
2020. február 26 - március 1. Erdélyi kirándulás
1. nap: utazás, találkozás.
2. nap:
Kolozsvár: a város történelmi nevezetességeinek megtekintése a diákok idegenvezetésével; Mátyás és Vitéz János kapcsolatának felidézése; tisztelgés az erdélyi kultúra irodalmi nagyságai előtt a házsongárdi temetőben; a Lechner-villa és Ady kolozsvári tartózkodása.
Délután: "Új idők új dalai" - a két iskola diákjainak közös irodalmi műsora az Apáczai Líceum színháztermében.
3. nap:
A két csoport közös kirándulásának első napja. Indulás Kolozsvárról. Zilah: Ady Endre "egykori iskolája". Érmindszent: Ady szülőháza, Ady-emlékmúzeum. Nagykároly: Károlyi-kastély; Ady Nagykárolyban, Ady-emléktábla (piarista gimnázium). Nagyvárad: a szecessziós belváros, a századvég irodalmi élete. Szállás Borson.
4. nap:
A két csoport közös kirándulásának második napja. Nagyvárad: vár, Szent László-székesegyház, püspöki palota, kanonok-sor. Vizét János és Janus Pannonius kapcsolata Nagyváraddal. Csucsa: Ady-emlékház. Kalotaszentkirály: Ady-emlékszobor. Sztána: Kós Károly mellszobra. Visszatérés Kolozsvárra, szállás fogadó családoknál.
5. nap: hazautazás
2020. április 1-5. Magyarországi kirándulás
1. nap: utazás, találkozás
2. nap:
A két csoport közös kirándulásának első napja. Utazás Debrecenből Ópusztaszerre. Ópusztaszer: látogatás a Nemzeti Történeti Emlékparkban; a századvég művészeti irányai és a Feszty-körkép. Szeged: városnézés a Dél-Alföld kulturális központjában. Szállás Szegeden.
3. nap:
A két csoport közös kirándulásának második napja. Mohács: látogatás a Mohácsi Nemzeti Emlékhelyen. Szigetvár: a vár, Magyar-Török Barátság Park, a Zrínyi-család a magyar történelemben és irodalomban. Pécs: kulturális emlékek - ókeresztény kor, török kor; Janus Pannonius és Pécs. Szállás Pécsen.
4. nap:
A két csoport közös kirándulásának harmadik napja. Pécs: századvég, Zsolnay-negyed. Szekszárd: látogatás a Babits Mihály Emlékmúzeumban. Debrecen: Ady-kvíz.
5. nap: hazautazás
A megvalósulás:
2020. február 26.
Szerda reggel szemerkélő esőben indultunk el, de az időjárás nem szegte kedvünket. A határon az elmúlt öt év leggyorsabb határátkelését éltük meg, így saját magunk tapasztaltuk meg az ál/rémhírek cáfolatát. Az utazás során minden rendben volt, így „túl jó” időben érkeztünk Csucsára. Miután kényelmesen megebédeltünk, még meglátogattuk a körösfői templomot.
Ahogy megérkeztünk Kolozsvárra, a régi diákok boldogan ugrottak a társaik nyakába, de az újak is gyorsan megismerkedtek a cserediákjaikkal. Ezután az iskolához mentünk, ahol rövid tájékoztatást tartottunk a programban részt vevő apáczais és csokonais diákoknak.
2020. február 27.
Másnap szinte mindenki pontosan érkezett, így kezdetét vehette az író-olvasó találkozó, amely igazi meglepetés volt számunkra. Három kolozsvári író-költő olvasta fel egy-egy művét (vagy részletét), amely a diákok figyelmét is lekötötte. Következtek a kérdések, majd a szokott városi séta, amelyet Kondrát Hanna vezetésével az apáczais diákok tartottak. Féltávnál csatlakozott hozzánk Pócsai Sándor, aki ingázott a tanórái és a vendégfogadói teendők között. Sétánk ezúttal (is) a Mátyás-háznál ért véget. Mivel délre járt az idő, mindenki ebédelni ment, majd szabadidő és pihenés következett.
Délután öt órára újra a díszterembe gyűltünk, ahol közösen adtunk egy gálaműsort, családias hangulatban.
2020. február 28.
Pénteken kezdetét vette az észak-erdélyi-partiumi körút, Ady Endrével a középpontban. Zilahon megnéztük az egykori iskoláját és a szobrát, amelynek talapzata büszkén hirdeti a városnak Ady életében betöltött fontos szerepét. Innen Ady Endre szülőfalujába mentünk, megtekintettük az érmindszenti szülőházat. Ebédelni Nagykárolyban ültünk le, ahol csatlakozott hozzánk egy innen származó diákunk édesanyja, és a további programokban ő segített: megnéztük a Károlyi-kastélyt, és bejutottunk a híres bálterembe, ahol Petőfi először találkozott Szendrei Júliával. Kaplonyban a Károlyi-családról emlékeztünk meg: egy ferences-rendi szerzetestől kaptunk színvonalas idegenvezetést a templomban és a kriptában.
A szállásunk Borson volt. Finom vacsora várt minket: csirkemell-raguleves és sült csirkecomb, palacsinta. Ezután következett az ilyenkor szokásos közös zenehallgatás-éneklés-táncolás-beszélgetés, majd mindenki nyugovóra tért.
2020. február 29.
A reggeli színvonala nem maradt el a vacsoráétól, így jóllakottan vághattunk neki a szombatra kiszabott útvonalnak. Nagyváradon először a székesegyházat tekintettük meg, majd a belváros után következett a nagyváradi vár. Ezután Kalotaszentkirályon, „a Kalota partján” emlékeztünk Ady Endrére.
2020. március 1.
Könnyekkel és ölelésekkel tarkított búcsú után indultunk útnak március elsején 9 órakor. A közeli viszontlátás reményében váltunk el egymástól…
Sajnos a Covid miatt a viszontlátás öröme elmaradt, a magyarországi kirándulás meghiúsult.
Értékelő óra:
2020. április 22.
Online foglalkozást tartottunk, a központi téma a második út elmaradása volt, emellett értékeltük a blogra írt cikkeket is.
A projektben részt vevő tanárok:
Jakab Antal és Pócsai Sándor (Apáczai)
Nagyné Tóth Erzsébet és Éles Bulcsú (Csokonai)
A projektben részt vevő diákok:
Balázs Alpár, Böjthe Soma, Halász Andrea, Hunyadi Eduárd, Hunyadi Ingrid, Jakab Benedek, Jakab Emese, Juhos Andrea, Juhos Noémi, Kondrát Hanna, Máté Apor, Mikó Lőrinc, Nagy Tamás, Papp Debóra, Szatmári Margit-Anna, Tehei Ioana Magdalena (Apáczai)
Csajkos Balázs János, Csontos Roland, Gyöngy Liliána, Kiss Mónika, Kiss Noémi Adrienn, Lember Marcell, Márton Lilla Petra, Molnár Panna, Nagy Viktória, Polgár Panna Kata, Soltész Anna Eszter, Szabó Flóra, Szőke Attila, Tóth Gabriella, Tóth Nóra, Völgyi Gréta (Csokonai)
___________________________________________________________________________________________________________________________
Beszámoló a HAT-18-02-0268 Határtalanul! pályázat megvalósulásáról
A pályázat címe:
Népi hagyományaink, nemzeti értékeink nyomában
Elnyert és felhasznált támogatás összege: 2.478.525 Ft.
Fotók, videók, beszámolók:
https://apaczai-csokonai.blog.hu/ - Apáczai-Csokonai Határtalanul blog
https://photos.app.goo.gl/Qh2z4j9fdbQQSNfq5 – képes összefoglaló
https://www.youtube.com/watch?v=fdKjVsAKczE&feature=youtu.be – kétperces video-összefoglaló
https://www.youtube.com/watch?v=QwT9hgOYcR8&t=1s – video-összeállítás az erdélyi útról
Rövid összefoglaló
Két ötnapos kirándulás keretében ismerkedhettek meg a diákok az erdélyi és a magyarországi kultúra értékeivel. Az erdélyi kirándulás Kolozsvárra, a sóvidékekre, Székelyföldre vezetett, történelmi és népi értékeink megismerése volt a cél. A magyarországi út állomásain (Debrecen, Gödöllő, Budapest) szintén történelmi és népi kultúránk sajátosságait mutathattuk meg. Két kétnapos közös kirándulást valósítottunk meg, a diákok Kolozsváron és Debrecenben fogadó családoknál voltak.
Az erdélyi út olyan kulturális csemegéket és érdekességeket kínált, mint a marosvásárhelyi Kultúrpalota, a parajdi sóbánya, a programtervben nem szereplő, de a programba bevett bögözi református templom a méltatlanul elfeledett középkori falfestményeivel. A népművészet alkotásaival ismerkedhettünk meg Korondon, Farkaslakán tisztelegtünk Tamási Áron emléke előtt.
A magyarországi program egyrészt szintén a népművészet megismerésére épült – a debreceni Tímárházban ismerkedhettek meg a diákok a különböző mesterségek jellemzőivel. Másrészt olyan helyszíneket látogattunk meg, amelyekre minden magyarnak legalább egyszer el kell mennie: Országház és Szent Korona, budai vár, Mátyás-templom, Hősök tere. Sajnos Aquincumba a programok időbeli csúszása miatt nem jutottunk el, beépítettük viszont a Terror Háza Múzeumot és a Nemzeti Galériát. A Grassalkovich-kastély is felejthetetlen élményt jelentett.
A programok legfőbb értéke a közös élmény volt: az erdélyi és a debreceni diákok végig együtt voltak, hiszen Debrecenben és Kolozsváron fogadó családoknál laktak, a kétnapos kiránduláson pedig együött vettek részt. A tanulók által készített felvételek, közös műsorok, beszámolók is igazolják a projekt sikerességét.
Az első kirándulás időpontját módosítani kellett a szerződéskötés késői megvalósulása miatt. A programokban kisebb változások, cserék történtek: az aquincumi múzeum helyett a Terror Háza Múzeum és a Nemzeti Galéria került a programba, a tordai sóbánya helyett pedig a bögözi református templomot látogattuk meg. Az eredeti programban nem szerepelt Segesvár, Agyagfalva és Szejkefürdő, ezeket előzetes egyeztetés után beépítettük a programba.
A kolozsvári Apáczai Csere János Elméleti Líceummal többéves testvériskolai kapcsolat köti össze a Debreceni Csokonai Vitéz Mihály Gimnáziumot, a harmadik Határtalanul pályázatot valósítjuk meg közösen. A pályázat témáját, a kirándulások programtervét és a közös műsorokat mindig egyeztetjük, és közösen döntünk az esetleges módosításokról is. A partnerséget erősíti a több éve működő Apáczai-Csokonai közösségi oldal és a közös blog is. A programok lehetőséget adtak a régi barátságok erősítésére és új barátságok születésére is.
A meglátogatott tájegységek népi kultúráját, nemzeti létünk szimbólumait, a közös tevékenységeket, élményeket bemutató összegfoglalók készültek - diákok beszámolói, képek és filmfelvételek. Közös kulturális esten mutattuk be az erdélyi és a hajdúsági népdalokat, népköltészeti alkotásokat, de egy modern versekből összeállított színdarab is helyet kapott a műsorban. Az összefoglalót elérhetővé tettük a két iskola közös blogján és a Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium honlapján. Két táncházat és népdalestet valósítottunk meg a diákok közreműködésével, ezekről is készült felvétel.
Előkészítő óra: 2019. február 20.
Az előkészítő foglalkozást Éles Bulcsú kísérőtanár és Nagyné Tóth Erzsébet projektvezető tartotta. Prezentáció segítségével felidéztük a két intézmény közötti kapcsolat legfőbb állomásait. Tartottunk tájékoztatót az erdélyi kultúra sajátosságairól, az alapvető viselkedési szabályokról. A programismertetőben kiemeltük a legfontosabb programelemeket, a gyakorlati tudnivalókat, a diákcsere sajátosságait, megbeszéltük a közös műsor és a tanulói tevékenységek összetevőit.
Kirándulás Erdélybe: 2019. február 27-március 3.
Iskolánk a második félévre ütemezte a harmadik Határtalanul! pályázatot és utazást testvériskolánkkal, a Kolozsvári Apáczai csere János Elméleti Líceummal közösen. Ezúttal a magyar népi kultúrára és a XX. századi irodalomra helyeztük a hangsúlyt, valamint Székelyföld, illetve Budapest „megkóstolását” tűztük ki célul. Azért nem írom, hogy „megismerését”, mert az idő rövidsége csak egyfajta „mintavételt” tett/tesz lehetővé, mindkét esetben. Február 27-én reggel kelhetett útra 21 csokonais diák, 3 tanár kíséretével, hogy a testvériskolánkkal tölthessen el öt felejthetetlen napot. A diákok egyharmada már tudta, hogy mit vállal, 14 gyerek számára viszont teljesen új volt még ekkor ez a kapcsolat. A házsongárdi temetőnél szálltunk le a buszról, és sokan már régi ismerősökként üdvözölték egymást a két iskola diákjai közül, köztük olyanok is, akik még az életben nem látták egymást. Átvonultunk az Apáczaiba, ahol Vörös Alpár igazgató úr köszöntötte a résztvevőket, és tájékoztatta őket a programról. Ezután a diákok a fogadó társaikhoz vonultak. Másnap reggel kilenc órakor mindenki pontosan megjelent a gyülekezőnél, így indulhatott a városnéző séta. A Farkas utcai templomnál kezdtünk, majd a Szent György szobor megtekintése után megemlékeztünk az első kolozsvári kőszínházról. Az Egyetem utcán keresztül értünk a főtérre, itt elkészült az elmaradhatatlan Mátyás-szobros csoportkép. Utána Mátyás király és Bocskai fejedelem szülőházait néztük meg, végül a régi, középkori főtéren zártuk le a sétát. Délután a díszteremben gyülekeztek a kulturális műsor fellépői. Volt egy óránk beéneklésre, hangbeállásra, és ez az idő éppen csak elég volt a feladatokra. Készültünk néhány verssel, népdallal. Kolozsvári barátaink komoly néptánc-összeállításokkal készültek. Ezt a földet választottam… - szólt a két iskola közös kórusa a műsor végén. Pénteken korán reggel indult tovább az egyesített debreceni-kolozsvári csapat Székelyföld felé. Egy rövid szünetet leszámítva az első megállónk Marosvásárhely volt, ahol egy rövid séta után a Kultúrpalotába mentünk, hogy a kiállítást szakértő vezetés segítségével fogadhassuk be. A szellemi táplálék után következett a testi: a Laci Csárdába vonultunk ebédelni, hogy így erőt nyerve Segesváron a Petőfi-emlékművet, Agyagfalván a székely nemzetgyűlés szoborcsoportját, míg Bögözön a református templomot (és annak ritkaságszámba menő középkori falképét) tekinthessük meg. Székelyudvarhelyen a Millenniumi emlékművet és a Vasszékelyt kerestük fel, majd útnak indultunk korondi szállásunk felé. Orbán Balázs sírjához indultunk, hogy meglátogassuk azt, és a hozzá vezető tizenvalahány székelykaput. Tamási Áron síremlékénél is tiszteletünket tettük Farkaslakán, majd ugyanitt a Trianon-emlékműnél merengtünk el a történelem menetén. Itt közös koszorút helyeztünk el a vitatott igazságú diktátumra emlékezve, majd a parajdi sóbánya következett, s a visszatérés Kolozsvárra. Vasárnap délelőtt a búcsúzkodás után hazaindultunk. Újraélnénk az út minden percét!
Kirándulás Magyarországon: 2019. április 3-7.
A kolozsvári diákok szerdán délután érkeztek meg. Egy rövid köszöntő beszéd, az elkövetkező napok programjainak az ismertetése, végül pedig egy videó következett, amellyel felidéztük: hol is hagytuk abba, körülbelül öt hete…
Csütörtökön délelőtt a szokásos városnézést ejtettük meg, amelybe ezúttal beiktattuk a Tímárházat is. Délután gálaműsorra gyülekeztünk iskolánkban. A csokonais és az apáczais diákok fele-fele arányban vették ki részüket a rendezvényből, amelyben vers, ének, kórus és színdarab egyaránt helyet kapott, majd következett a meglepetés: néhány tiszteletbeli csokonais diák és tanár címet osztottunk ki a barátaink között.
Pénteken Budapestre indultunk. A tengernyi lehetséges látnivalóból a Nemzeti Galériát, a Várat, a Mátyás-templomot és az Országházat (a Szent Koronával) választottuk ki, és másnapra hagytuk a Hősök terét, valamint a Terror Házát. A Nemzeti Galéria gyűjteménye lehetőséget adott a festészeti gyűjtemény közös és egyéni-kiscsoportos megtekintésére; az Országházban idegenvezetéssel csodálhattuk meg a törvényhozás színhelyét és a Szent Koronát, a budai vár környéke, a Mátyás-templom, a Halászbástya – mind-mind lehetőséget adott a főváros összetéveszthetetlen hangulatának érzékelésére.
Szigetszentmártonba érve a Mártoni Csárdában vacsoráztunk meg, majd a Szent Márton Panzióban hajtottuk álomra a fejünket. (Na jó, a vacsora és az alvás között eltelt még egy kis idő: kinek több, kinek kevesebb. Egyesek hajnalig kovácsolták a barátságot, sőt voltak, akik reggelig.)
Szombaton a Terror Háza és a Gödöllői kastély volt a két legtartalmasabb helyszín, amelyet megnéztünk. A Terror Háza Múzeumban átgondolhattuk a közelmúlt történelmének eseményeit, egyéni tragédiáit, a gödöllői kastély pedig lenyűgözött pompájával és a Sissy-kultusz megannyi emlékével.
A buszon hazafelé a hangulat egyre csak emelkedett. Közfelkiáltással megszavazta a két iskola diáksága, hogy együtt nyújtjuk be negyedjére is a pályázatunkat.
A hazaérkezés után a csokonais diákok még szerveztek egy esti városnéző sétát apáczais társaiknak, így aztán gyorsan eltelt az idő a vasárnap délelőtti hazaindulásig, amikor sosem közhely és nem szégyellnivaló a könnyes búcsú.
Valahogy ki kell bírni a negyedik Határtalanul! pályázat megvalósulásáig…
Értékelő óra: 2019. május 28.
Az értékelő órán a programokban részt vett diákok által készített beszámolók, képek, videók segítségével idéztük fel a közös élményeket. A foglalkozáson részt vett a Csokonai Gimnázium intézményvezetője, dr. Molnárné Szecskó Ágnes is. Bemutattuk folyamatosan bővülő blogunkat és a közös műsorokról készült felvételeket is. A közönség soraiban olyan diákok is ültek, akik még nem voltak Határtalanul pályázat részesei, de társaik beszámolói alapján a jövőben szeretnének részt venni.
Diákjaink, akik részt vettek az erdélyi kiránduláson:
Csajkos Balázs János, Csontos Roland, Deák Zsuzsanna, Geszti Gréta, Juhász Fanni, Katona Petra, Kiss Noémi Adrienn, Laskovics Anett, Lember Marcell, Magyar Jázmin, Márton Lilla Petra, Milánik Katalin, Nagy Viktória, OláhLevente, Soltész Anna Eszter, Stiegelmayer Ádám, Szőke Attila, Tóth Flóra, Tóth Nóra, Vachtler Csaba Tamás, Völgyi Gréta
Az apáczais diákok, akiket fogadhattunk Magyarországon:
Bakos Kinga, Balázs Alpár, Boros Andrea, Böjthe Soma, Gazda Tímea, Hunyadi Eduárd, Juhos Noémi, Kondrát Hanna, Madaras Lidia, Máté Apor, Mitu Maximilian, Nagy Júlia, Pap Debora-Bettina, Sütő Norbert, Szabó Krisztina, Szász Alpár, Székely Melinda, Szélyes Nóra, Tamás Tivadar-Zsolt, Tehei Ioana Magdalena, Vagyas Emőke
A tanárok, akik szervezték-koordinálták a programokat és kísérték a diákokat:
Fehér Judit, Jakab Antal Géza, Pócsai Sándor (Apáczai); , Éles Bulcsú, Sümeginé Vitális Éva, Nagyné Tóth Erzsébet, Virágné Kondorosi Edit (Csokonai)
__________________________________________________________________________________________________________________________
Határtalanul 2017
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghirdetett, "Együttműködés Gimnáziumok között" című, HAT-17-03 kódjelű pályázati felhívásra benyújtott, HAT-17-03-2017-00009 pályázati azonosítón nyilvántartásba vett nyertes pályázatunkon iskolánk 2.179.000 Ft támogatást kapott a pályázatban tervezett programok megvalósítására.
A pályázat címe: A történelem tanúi – nemzeti tudatunkat formáló költők, közéleti személyiségek nyomában
A pályázatot testvériskolánkkal, a kolozsvári Apáczai Csere János Elméleti Líceummal valósítottuk meg. A két iskola közötti testvériskolai kapcsolat erősítését és történelmi-kulturális összetartozásunk megélését szolgálták a közös programok. A közös tevékenységek az Arany-emlékévhez kötődtek, a kirándulások során Arany- és Petőfi-emlékhelyeket, nemzeti tudatunkat formáló személyiségek emlékhelyeit kerestük fel. Irodalmi műsorokkal, vetélkedőkkel idéztük meg a reformkort.
Előkészítő foglakozás: 2017. szeptember 29.
Erdély történelmének legfontosabb fordulópontjai; Erdély lakosságának etnikai összetétele; a meglátogatandó települések bemutatása; a program irodalmi, történelmi és képzőművészeti vonatkozásai; a két utazás programjai; az együttműködés formái, a közös tevékenységek; viselkedési szabályok. Tanári magyarázat, diákok prezentációi, korábban a cserekapcsolatban részt vett tanulók élménybeszámolói.
Az első utazás: kirándulás Magyarországon, 2017. október 4-8.
Az erdélyi diákok fogadó családoknál laktak. Az első két napon debreceni programokat szerveztünk: városnézés (Magyar Fájdalom szobra, Irodalmi Múzeum, Medgyessy Múzeum, Református Kollégium, Nagytemplom, Batthyány utca, Szent Anna templom, Petőfi-szobor). A városnézést felkészült csokonais diákok idegenvezetésével valósítottuk meg, kiemelt szerepet kaptak az Arany- és Petőfi-emlékhelyek, az Irodalmi Múzeum interaktív tárlatával játékos irodalomórának lehettek részesei a diákok. Október 5-én délután a Csokonai gimnáziumban közös irodalmi műsorral elevenítettük fel Arany és Petőfi művészetét, legendás barátságukat, majd a két iskola diákjaiból szervezett vegyes csapatok vetélkedtek, a vetélkedő témája Arany János életpályája és költészete volt. Október 6-án és 7-én közös kiránduláson vettünk részt: az út állomásain felidéztük Petőfi, Arany, Katona József alkotói pályáját, valamint megnéztük a kenderesi Horthy-kastélyt. Az utolsó nap az élmények megbeszélését és a búcsút jelentette. Összegzésül idézem az egyik erdélyi diák beszámolójának szavait: "Ez a kirándulás új tapasztalatokkal és emlékekkel tette gazdagabbá életünket, melyek történelemtanárunk szavaival élve „beépülnek a közös legendáriumba”. Nagyon jó kapcsolatot építettünk debreceni testvériskolánkkal. A jövőbe tekintve bízunk abban, hogy az elkövetkezendő években sorra kerülő találkozásaink Debrecenben vagy Kolozsváron új élményekkel fogják gazdagítani életünket, és erősíteni a kapcsolatot. Meg persze abban, hogy hosszú távon a különböző Kárpát-medencei magyar iskolák közötti szoros kapcsolatok elő fogják segíteni a Kárpát-medencei magyarság sikerességét a jövőben."
A második utazás: kirándulás Erdélyben, 2018. április 4-8.
A debreceni diákok fogadó családoknál laktak.Az első napon Nagyszalontán megtekintettük Arany szülőházát és az Arany János Emlékmúzeumot, felidéztük Arany alkotói pályáját a Csonka-toronyban lévő múzeumi anyag segítségével. Ezután az első két napon kolozsvári programokat szerveztünk: városnézés (házsongárdi temető, Farkas utca, Mátyás szülőháza, Mátyás-szobor, Petőfi-emléktábla), és megnéztük a kolozsvári Erdélyi Történeti Múzeumban a Magyar Nemzeti Múzeum "Nézőpontok. Térhatású fényképek a Nagy Háborúból" című vándorkiállítását. A városnézést felkészült apáczaais diákok idegenvezetésével valósítottuk meg. Április 5-én délután az Apáczai líceumban közös irodalmi műsorral elevenítettük fel Arany és Petőfi művészetét, legendás barátságukat, majd a két iskola diákjaiból szervezett vegyes csapatok vetélkedtek, a vetélkedő témája Arany János életpályája és költészete volt. Április 6-án és 7-én közös kiránduláson vettünk részt: az út állomásain felidéztük Petőfi életének egyes állomásait (Nagybánya, Koltó), a reformkor politikai kérdéseit (Zilah,Zsibó, Szamosújvár), a Bánffy-család szerepét Erdély történelmében és kultúrájában (Bonchida), és megismerhettük egy rövid túra után Erdély egyik természeti szépségét, a felsőbányai Kék-tavat. Sajnos az útviszonyok miatt az időből kifutottunk, így Válaszutat ki kellett hagynunk a programból. Az utolsó napra az élmények megbeszélése és a búcsú maradt. A diákok beszámolói szerint valóban új ismereteket, élményeket, közös éneklést, erőt próbáló, de vidám túrákat, barátokat adott ez a kirándulás. Zárásul - és saját beszámolómat is értelmezve - az egyik diákbeszámoló kulcsmondatát idézem: "Annyi a probléma ezekben az élménybeszámolókban, hogy a legjobb érzéseket nem lehet átadni velük."
Értékelő foglalkozás: 2018. április 21.
Az együttműködés, a programok során szerzett tapasztalatok összegzése; élménybeszámolók; az elkészült termék értékelése; a szerzett ismeretek bemutatása.
Diákjaink, akik részt vettek az erdélyi kiránduláson:
Almási Ágnes, Báthory Anna, Csajkos Balázs, Falvai Laura Anna, Gajdán Nikolett, Horváth Anna, Komódi Bence, Kovács Andrea, Kun Boglárka, Láposi Tibor, Litvák Lili, Márton Lilla, Molnár Kitti, Nagy Lajos Bence, Nagy Viktória, Szász Dorina, Szatmári László, Tóth Nóra, Tóth Szabolcs, Tuef Balázs, Vachtler Csaba
Az erdélyi dákok, akiket fogadhattunk:
Apor Máté, Balázs-Varga Dorottya, Balló Kata, Diószegi Krisztina, Ecsedi Helga, Ecsedy Baumann Hanna, Geréb Csenge Ráhel, Gomoi Diana, Juhos Noémi, Kardalus Hanna, Kondrat Hanna, Lovász Renáta, Maximilian Mitu, Naphegyi Anna, Papp Maya Ingrid, Portik Tímea, Szabó Dalma,, Székely Balázs,Török Boglárka, Vagyas Ernő, Zillahi Viola
A tanárok, akik szervezték-koordinálták a programokat és kísérték a diákokat:
Kállay Enikő, Nagy Anna, Pócsai Sándor (Apáczai); Éles Bulcsú, Nagyné Tóth Erzsébet, Tukacs Edit (Csokonai)
___________________________________________________________________________________________________________________________
Határtalanul 2015
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által meghírdetett, "Együttműködés Gimnáziumok között" című, HAT-15-06 kódjelű pályázati felhívásra benyújtott, HAT-15-06-0018 pályázati azonosítón nyilvántartásba vett Iskolavárosok diákjai kulturális örökségeink és természeti kincseink nyomában című pályázatunk az emberi erőforrások miniszterének döntése alapján 1 011 000 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesült.
A pályázat programját a kolozsvári Apáczai csere János Elméleti Líceummal közösen valósítottuk meg, folytatva ezzel immár egy éves testvériskolai kapcsolatunkat.
„Iskolavárosok diákjai kulturális örökségeink és természeti kincseink nyomában” címmel pályázott és nyert a kolozsvári Apáczai Csere János Elméleti Líceummal közösen a Debreceni Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium a Határtalanul! programban. Így folytatódott a 2014-ben megkezdett testvériskolai kapcsolat.
A program bevezetéseként nyílt meg Éles Bulcsú művésztanárnak Édes Erdély című kiállítása a Csokonai Vizuális Műhely Galériájában, majd előadásokat hallgattak meg a részt vevő csokonais diákok Erdély történelméről, továbbá az erdélyi magyar irodalomról és képzőművészetről.
2016 február végén érkeztek a debreceni diákok Kolozsvárra. Az első nap, még út közben Nagyváraddal ismerkedtek meg magyartanáruk segítségével, valamint ellátogattak a csucsai Ady-házba. A kolozsvári iskolában a kölcsönös bemutatkozás következett, majd egy fotókiállítás megnyitója, amely a csángó magyarokról szólt. Második nap az apáczais diákok és tanárok mutatták meg a csokonaisoknak előbb az iskolájukat, majd a városukat. Délután következett a Csokonai Vitéz Mihályt bemutató gála, ahová a csokonaisok egy kórusművet és a Karnyóné saját feldolgozását vitték, az apáczaisok pedig megzenésített versekkel készültek. A harmadik napon a részt vevő diákok közösen keltek útra felfedezni, Nagyenyed, Gyulafehérvár és Magyarigen szépségeit és látnivalóit, majd Torockón, a szálláson dolgozták fel az elmúlt napok élményeit. A negyedik napon, vasárnap Kolozsvárra érkezve a régi és az új barátok egyaránt nehezen tudtak búcsút venni egymástól.
A kolozsváriak visszafogadására április elején került sor. Csütörtök délután érkeztek, és ezúttal a csokonais diákok mutatták be az iskolájukat apáczais társaiknak. Pénteken délelőtt a csokonais diákok által vezetett városnézés következett, majd délután a Magyar Arany Érdemkereszttel kitüntetett kolozsvári művésztanár, Székely Géza Időcserepek című tárlata az Újkerti Közösségi Házban. Utána Apáczai Csere János munkásságát dolgozták fel egy közös műsorban a két iskola diákjai és tanárai. Szombaton közös kirándulás Sárospatak, Királyhelmec és Borsi érintésével, majd közös szállás Széphalomban, ahol volt miről beszélgetni. Vasárnap egy könnyű séta következett a finom reggeli után, a Magyar Nyelv Múzeuma, majd rövid tokaji megálló után Debrecenben a kintihez hasonló, nehéz búcsú.
A program a két utazással nem ért véget. Értékelő órákon beszélték meg a diákok és a tanárok a tapasztalatokat, a DÖK-napon a főzőverseny mellett bemutató, rajzverseny és Erdély-vetélkedő is volt, a Csokonai-gálán pedig a nagyközönség is megismerhette az „Öt perc pedagógiatörténet” című színpadi produkciót.
Születtek barátságok, új műsorszámok, facebook-csoport, blog, a csokonais diákok betekintést nyerhettek az erdélyi magyarság életének nehézségeibe, majd közösen ismerkedhettek meg a Felvidéken élő magyarok problémáival, így téve igazán határtalanná a programsorozatot.
Az összefoglaló valóban csak rövid összegzés. Azoknak, akik részt vettek a programokban, csodás emlékeket idézünk, azoknak pedig, akik nem voltak velünk, adunk kis ízelítőt – az alábbi linkajánlóval:
A Határtalanul pályázat blogja, a diákok cikkeivel és sok-sok képpel, videóval:
http://apaczai-csokonai.blog.hu/
Sajtóhír Éles Bulcsú „Édes Erdély” című kiállításáról:
http://www.haon.hu/iskolak-kozotti-kapcsolat-eredmenye-a-kiallitas/2938275
Felvétel a Karnyóné című előadásról:
https://www.youtube.com/watch?v=T-3sha7Ms_0
Felvétel és hírek Székely Géza Időcserepek című kiállításának megnyitójáról:
https://www.youtube.com/watch?v=LFMhNclzu18
http://afrajanos.blogspot.hu/2016/04/idocserepek.html
„Csokonai és Apáczai találkozása” – Tamás Endre videója: https://www.youtube.com/watch?v=sSTt4UhNTqw
Összefoglaló videó a programsorozatról:
https://drive.google.com/file/d/0B72Vg1u3RckcdDBlNnExWmM4aWs/view
Kapcsolatunk kezdete a kolozsvári Apáczai Csere János Elméleti Líceummal
A kapcsolat alapötlete 2014 nyarán született meg, amikor az Apáczai művésztanára, Székely Géza kiállítást szervezett Éles Bulcsúnak Kolozsvárott. Javasolta, hogy a megnyitóra jöjjön el néhány tanár és diák is, egy lehetséges testvériskolai kapcsolat kezdeteként. Hiszen fontos, hogy a két iskola diákjai kölcsönösen megismerjék Kolozsvár, illetve Debrecen történelmét, kultúráját és hagyományait, és barátságokat kössenek egymással.
Először iskolánk látogatott el Kolozsvárra, 2014 szeptemberében (6 tanár és 12 diák). Éles Bulcsú kiállításának megnyitóját a két iskola bemutatkozása követte, majd a diákok és a tanárok ismerkedtek egymással. Ekkor már egyeztettük a tavaszi visszafogadás és a kapcsolatépítés lehetőségeit. A kolozsvári igazgató nyitott volt az új partnerkapcsolatra, de mindenképpen valami sajátos jelleget szeretett volna adni az együttműködésnek. Másnap egy gazdag városnézés várt ránk, természetesen a Házsongárdi temetőt is megtekintettük, mielőtt hazaindultunk volna.
2015 áprilisában tudták a kolozsváriak viszonozni látogatásunkat (2 tanár és 11 diák), de ők már három napra érkeztek. Egy rövid igazgatói köszöntő után a diákok és a kollégák ismerkedése és a programok egyeztetése következett. Másnap délben nyílt meg Székely Géza kiállítása a Csokonai Vizuális Műhely Galériájában, majd este következett a Csokonai Gála, amelyen több kolozsvári diák is szerepelt fellépőként. A harmadik napon Nyíracsádra utaztunk, és a Gúthi erdőben tettünk egy kirándulást.
A kolozsváriak meghívására négy tanár és négy diák ellátogatott a Kolozsvári Magyar Napok hétvégéjére 2015 augusztusában. Ekkor már elbírálás alatt volt Határtalanul! pályázatunk, így a fantasztikus élményt jelentő kulturális programokon való részvétel mellett jutott kis idő a pályázat programtervének egyeztetésére is.
Csodálatos várost, csodálatos embereket ismertünk meg, izgalommal várjuk a következő közös élményeket.
Képek: