Fenntartható fejlődés
2020/2021-es tanév
Fenntarthatósági témahét
2020. október 5 – 9.
Kiemelt témák: Energia, klímaváltozás, egészségnevelés
Tervezett programok:
1. A meghirdetett terem dekorációs verseny eredményét egy 4 tagú bizottság értékeli.
2. Az „Energiatermelés lehetősége” címmel meghirdetett plakátversenyre beérkezett versenyművek kiállítása az aulában. Koordinátor: Kluknavszky Ágnes tanárnő.
3. Október 6-án a 3. órában a 12. F osztályban Molnár Jenő az Országos Fogyasztók Egyesületének tagja tart interaktív előadást. Felelős szervező: Pósán Enikő tanárnő
4. Október 7-én a 4. órában a 10. F osztályban Benedek- Kiss Damarisz a Fogyasztóvédők Szövetségének tagja tart interaktív előadást. Felelős szervező: Pósán Enikő tanárnő
5. Október 9-én a fenntarthatósági témahetet összekapcsolva a Nagyerdő napjával Sümegi György tanár úr nagyerdei sétát tervez a 9.E osztály biológia tagozatos tanulóival 8 óra 30 perctől. A 10. F osztály csatlakozik hozzájuk dr. Sulikné Pável Erzsébet tanárnő vezetésével. Lehet csatlakozni hozzá!
6. Diákok és tanárok a fenntarthatóságról – kutatási programban való részvétel
2020. október 5. - 2020. november 5.
A diákok osztályfőnöki órán mobiltelefon segítségével kitöltenek egy online
kérdőívet, ami a fenntarthatósággal kapcsolatos véleményükre, hozzáállásukra
kíváncsi. A kérdőív a Fenntarthatósági Témahét weboldalon lesz elérhető
7. A Fenntarthatósági témahét minden napján 10 órától tanórát lehet meghallgatni a fenntarthatóságról. Az első tanórát hétfőn Dr. Áder János Köztársasági Elnök úr tartja. Ezt az előadást Kalóné Lizák Viktória hallgatja meg az osztályával, kedden Sümeginé Vitális Éva a 12. A osztállyal és dr. Sulikné Pável Erzsébet a 12. E osztállyal. Szerdán Sümegi György a 10. A történelem csoportjával. Minden kollégának van lehetősége az előadások egy részének a meghallgatására, aki olyan teremben tartózkodik, ahol van okostábla. Emellett az aulában is elérhetővé tesszük a tanórákat a diákok és tanárok számára.
8. A hét mindennapján tartanak 12 órától online tanórákat középiskolásoknak a fenntarthatósági témahét kiemelt témáiból, a zoom alkalmazás használatával. A pontos óracímek és előadók már megvannak, de nincsenek fenn az oldalon.
9. Kedvenc zöld osztály pályázat!
Részvételi feltételek 2020. október 5. és október 15. között a diákoknak a www.pontvelem.hu oldalon kell benevezniük osztályukat, valamint követniük kell a PontVelem Okos Program Instagram oldalát.
A verseny menete
A diákok készítsenek az osztályról egy fotót és/vagy egy maximum 2 perces videót.
Az elkészült fotót töltsék fel az Instagramra #pontvelem és #kedvencosztaly jelöléssel. A videót a Videára történő feltöltést követően szintén a PontVelem Instagram oldalán a #pontvelem és #kedvencosztaly jelöléssel kell megosztani.
Fontos továbbá, hogy a diákok az Instagramra feltöltött fotót/videót az egyéb közösségi oldalak (Facebook) lehetőségeit kihasználva is népszerűsítsék 2020. november 20-ig.
A legnépszerűbb videók és fotók közül a PontVelem zsűrije által kiválasztott videóban és fotón szereplő osztályok lehetnek a Kedvenc Zöld Osztályok 2020-ban.
A Kedvenc Zöld Osztályok értékes jutalomban részesülnek.
Részletes információ:
https://www.fenntarthatosagi.temahet.hu/kedvenc-zold-osztaly-verseny
10. Mesélnek a fák – irodalmi pályázat. 2020. szeptember 30. – 2020. november 30.
Koordinátor: a magyar munkaközösség.
A diákoknak az általuk választott erdei fa helyébe kell beleképzelni magukat, és arról verset, vagy más szabadon választott prózai művet (pl. mesét, novellát) alkotni. A pályaműhöz bármilyen technikával készült illusztráció (pl. rajz, festmény, fotó) is csatolható.
Részletes információ:
https://www.fenntarthatosagi.temahet.hu/meselnek-a-fak-palyazat
11. Iskolai sportprogram. Koordinátor: a testnevelés munkaközösség
A diákok letöltik telefonjaikra Magadértsportolj! alkalmazást, és a kihívások teljesítéséért virtuális jelvényeket (badge) gyűjtenek.
https://www.fenntarthatosagi.temahet.hu/iskolai-sportprogram
12 . Az iskolai aktivitást nyomon követve, fényképeket, eredményeket gyűjtve lehet pályázni a legaktívabb iskola díjra. A 3 oldalas képes beszámolót a programokról november 30-ig kell feltölteni a Fenntarthatósági témahét oldalára.
13. Használtelem-gyűjtő verseny. Minden osztály aktív részvételére számítunk!
2018/2019-es tanév
Rajtik Dóra 11.D osztályos tanuló dolgozata, amely a fenntarthatósági témahét esszéíró pályázatára készült:
Hogyan lehetek tudatos vásárló?
Pályázat!
A Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium biológia-földrajz munkaközösség esszéíró pályázatot hirdet a fenntarthatósági témahét alkalmából a következő címekkel.
1. Milyen lesz a Kárpát-medence élővilága 2050-re?
2. Hogyan lehetek tudatos vásárló?
A pályaműveket maximum 2 oldal terjedelemben géppel írva várjuk a biológia szertárban 2019. március 20-ig.
Lehetőséget adunk arra, hogy a pályaművek iskolánk honlapján is megjelenjenek.
A biológia-földrajz munkaközösség
2017/2018-as tanév
Fenntarthatósági Témahét 2018. április 23-27.
- Pályázat: A Globális klímaváltozás címmel házi digitális formátumú dolgozatok elkészítése a 9-12. évfolyam részére. Terjedelem: max. 2 oldal
-
Tematikus tanórák:
|
Hétfő |
Kedd |
Szerda |
Csütörtök |
péntek |
Sümeginé Vitális Éva
|
A fenntartható fejlődés és a klímaváltozás 10.D
|
A Föld globális problémái 11.E |
A fenntartható fejlődés és a klímaváltozás 10.F |
Az üvegházhatás változásának következményei 9.C |
|
Tardiné Szakács Ágnes
|
|
|
10.B Ember és környezet |
9.A Ivóvízkészletek változásai |
9_E Természeti környezet és embetr |
Dr. Sulikné Pável Erzsébet
|
Tudatos vásárlás és a fenntartható fejlődés 12.E |
A levegőszennyezés és az üvegházhatás 11.F |
Mit tehetek környezetem védelmében? Ötletbörze 9.E emelt biológia |
Egészséges életmód és a környezetünk védelme 12.D |
Energiaéhség a Földön és a környezetünk védelme 10.E |
Sümegi György
|
9. B Környezettan A fenntartható fejlődés alapjai |
10. E Biológia tagozat A fenntartható fejlődés alapjai |
9. B Környezettan A fenntartható energia-gazdálkodás |
|
10. E Biológia tag. A fenntartható energia-gazdálkodás |
Háda Tibor
|
12.F A globális klímaváltozások és az evolúció összefüggései a földtörténeti idők tükrében |
12.B A globális klímaváltozások és az evolúció összefüggései a földtörténeti idők tükrében |
12.C A fogyasztói társadalom |
12.E Globális problémák |
10. A Fenntartható fejlődés- az USA gazdaságának fejlődési szakaszai |
A globális felmelegedés
Globális felmelegedésnek a felszínközeli légrétegek (troposzféra), az óceánok, vizek átlaghőmérsékletének (folyamatos) növekedését nevezzük.
Becslések szerint az elkövetkezendő 50-100 évben akár 5- 6 Celsius- fokkal is emelkedhet a Föld átlaghőmérséklete.
A körülbelül 1950-es évektől kezdődött folyamatot az emberi tevékenységeknek „köszönhetjük”, ugyanis az üvegházhatású gázoknak a koncentrációja megnövekedett, (például óriási mennyiségben használunk minden nap fosszilis eredetű energiahordozókat).
A felmelegedés a következőképpen működik: a napsugarak elérik a Föld felszínét, azok pedig visszaverődnek, de egy részüknek a kijutását a korábban említett üvegházhatású gázok (mint például a szén-dioxid) megakadályozzák, ezt nevezzük üvegházhatásnak.
A fák (és növények) fontos szerepet játszhatnának ennek megakadályozásában (oxigéntermelő fotoszintézis), ha nem vágnának ki egyre többet. Így a helyzet csak tovább súlyosbodik.
Hatások, következmények
A globális felmelegedés a legnagyobb, legkomolyabb veszélyt jelenti mind a Földre, mind a lakosaira:
A szárazföldeket gyakran sújthatja aszály, a szélsőséges időjárásban gyakoriak, már-már általánosak lesznek például a földcsuszamlások, a rendkívüli csapadékok, esetleg a hurrikánok, és így tovább…
A jégsapkák olvadásáról nem is beszélve: megnő a tengervízszint, ezzel szigeteket a víz alá sodorva, lakhatatlanná téve, parti házak, lakóhelyek kerülhetnek víz alá.
Nyílván a sarki vidékek egyes állatfajok lakóhelyeként szolgálnak, így azok eltűnése a fajok kipusztulásához vezethet (plusz a rájuk vadászó állatok sem élhetik így túl).
Mit tehetünk ellene?
A felmelegedést mi, az ember indítottuk be, és mi is tudjuk leállítani:
Víz-, és energiatakarékosság
Az energiatermelés rengeteg üvegházhatású gázt bocsát ki, de vannak olyan módszerek, amikkel csökkenteni lehet ezek mértékét. Én próbálok arra törekedni, hogy minél több olyan ételt egyek, ami hidegen is fogyasztható. Tanulni még a világosban megpróbálok, hogy a mesterséges fényforrások használatát is csökkentsem. Nálunk a családban van egy időkorlát, ami a fürdésre vonatkozik, így nem használunk feleslegesen több vizet a kelleténél.
Hulladék
A szelektív hulladékgyűjtés nagyon fontos, hiszen egy-egy termék, csomagolás elkészítése energiát igényel, és újabb nyersanyagot. A szelektíven gyűjtött hulladék újrafeldolgozásra kerül, így kevesebb nyersanyag használódik fel elkészítésükkor.
Növények
Korábban leírtam, hogy a növények (különösen a fák) nagyon hasznosak, ezért megóvásuk és telepítésük nagyon fontos, aminek mindennapos dolognak kéne lennie. Mi egy panelházban lakunk, ezért a lehetőség, hogy fákat ültessünk a közelben nem igazán kivitelezhető, de ez nem gátolja meg azt, hogy az erkélyen ne ültethessünk kisebb növényeket, virágokat. Az én szobámban 9 kisebb-nagyobb növény is megtalálható, és a közeljövőben többet is szeretnék ültetni.
Szén-dioxid kibocsátás
A CO2-kibocsátást csökkenteni lehet több módon is, én a biciklit használva, gyalogolva jutok el olyan helyre inkább, amit ugyan autóval, tömegközlekedéssel is meg lehet közelíteni.
Készítette: Győri Mátyás 10. F osztály