Comenius egyéni mobilitás
Kedves diákok, kollégák és szülők!
Az olasz tagozat örömmel tájékoztat mindenkit arról, hogy az általunk benyújtott Comenius Egyéni Mobilitás pályázatot a Tempus Közalapítvány Kuratóriuma támogatta. A Csokonai Vitéz Mihály Gimnáziumban lehetőség nyílik tehát arra, hogy 2013 szeptemberétől tíz tanuló három vagy hat hónapot töltsön Olaszországba.
A Comenius Egyéni Mobilitás az Egész életen át tartó tanulás program része, és 17.998,- euró áll rendelkezésünkre, hogy a programot megvalósítsuk.
Mit jelent a Comenius Egyéni Mobilitás?
A Comenius Egyéni Mobilitás lehetőséget ad arra, hogy középiskolás diákok 3-10 hónapot töltsenek egy külföldi fogadó iskolában, családnál elhelyezve. A gyerekek boldogulását a fogadó intézményben mentor tanár segíti, aki nem csak a beilleszkedést, az iskolai feladatok ellátását könnyíti meg, hanem a megfelelő fogadó család kiválasztásában is részt vesz. A küldő iskola, a fogadó iskola és a diák tanulmányi megállapodást (learning agreement) kötnek, melyben részletezik a diák fogadó iskolában folytatandó tanulmányait. A küldő iskola a fogadó iskola által készített beszámoló alapján fogadja el a diák tanulmányait annak hazatérése után. A mi esetünkben a fogadó iskola a szicíliai I.I.S.S. P.Mattarella-D.Dolci nevű középiskola és gimnázium.
Kik vehetnek részt a programban?
A programban részt vehetnek azok a diákok, akik betöltötték a 14. életévüket, és tanulói jogviszonnyal rendelkeznek. A külföldi tartózkodás ideje alatt folyamatosan iskolába kell járniuk, és a két iskola valamint a diák között létrejött tanulmányi szerződés értelmében kell teljesíteniük mind a küldő mind pedig a fogadó iskola által támasztott követelményeket.
Mit kell tenni a kiutazás előtt?
Az iskola által kiválasztott diákok számára a fogadó iskola keres megfelelő fogadó családot, illetve mentor tanár segíti őket a beilleszkedésben. Kiutazás előtt a diáknak és szüleinek ki kell töltenie a megfelelő űrlapokat, az iskola közreműködésével el kell készíteni a személyre szabott tanulmányi szerződést, amely meghatározza a kinn tartózkodás ideje alatt végzett tanulmányokat, illetve a diákkal szemben támasztott követelményeket, a külföldön nem meglévő órák pótlásának módját. Orvosi igazolást kell beszerezni, részt kell venni egy, az iskola által szervezett felkészítő tanfolyamon, ki kell dolgozni a viselkedési szabályokat és a válságkezelő intézkedéseket, illetve utolsó lépésként a Tempus Közalapítvány által szervezett felkészítő tanfolyamon kell részt venni, amelyre előreláthatólag július végén, augusztus elején kerül majd sor Budapesten. A részvétel kötelező. Külön kérés esetén az iskola nyelvi felkészítést biztosít a kiutazó diákok számára. Luca Balduccio pedig vállalta az Olaszországba utazó diákok mindennapi életre való felkészítését.
A kiválasztás
A programban részt vevő tanulók kiválasztására 2013.05.16-án került sor. A kiválasztás részét képezték a diákok és szüleik által írt, már korábban benyújtott motivációs levelek. A 34 jelentkezőt hét tagból álló bizottság hallgatta meg, amelynek tagjai a következő kollégák voltak: Nagyné Tóth Erzsébet, Szakál Lászlóné, Juhászné Halmai Szilvia, Csor Mónika, Gulyás Éva, Luca Balduccio és Molnár Dénes. A kiválasztás kritériumai a következők voltak:
- tanulmányi eredmények, illetve tanuláshoz való hozzáállás
- magatartás
- nyitott személyiség
- motivációs levél
- iskolán kívüli tevékenységekben való részvétel.
Az egész délután tartó meghallgatás után a bizottság 10 diákot választott ki sok vita és tépelődés után. A kiválasztott diákok a 2013/2014-es tanévben iskolánkat képviselik a szicíliai partneriskolában:
Vezendi Leila 11.D osztályos tanuló 2013.09.29-2013.12.29.
Kosztolányi Kira 12.D osztályos tanuló 2013.09.29.-2013.12.29.
Burzuk Brigitta 11.D osztályos tanuló 2014.01.04.-2014.07.05.
Gellén Tamara 11.D osztályos tanuló 2014.01.04.-2014.07.05.
Sásdi Kata 11.D osztályos tanuló 2014.01.04.-2014.07.05.
Szabó Dávid 11.D osztályos tanuló 2014.01.04.-2014.07.05.
Gruz Réka 12.D osztályos tanuló 2014.01.04.-2014.07.05.
Erdei Enikő 12.D osztályos tanuló 2014.01.04.-2014.07.05.
Pósán Lilána 12.D osztályos tanuló 2014.01.04.-2014.07.05.
Kosina Zsolt 12.D osztályos tanuló 2014.01.04.-2014.07.05.
Mit kell tenni kiérkezéskor?
A küldő iskola feladata, hogy megszervezze a diákok kiutazását, erről tájékoztassa a fogadó iskolát, illetve a fogadó családot. Kiérkezéskor a külföldi irodánál is lesz egy kötelező felkészítés, majd a diákok elkezdik a tanulmányi szerződésnek megfelelő órák látogatását. A program célja az, hogy a magyar diákok beilleszkedjenek, és a közösség részévé váljanak, megismerve ezáltal a fiatalok mindennapi életét, örömét, gondját, tanulási módszereit, szórakozását és az ország kultúráját.
A külföldi tartózkodás ideje alatt a kiutazás előtt megfogalmazott viselkedési szabályok vannak érvényben. Probléma esetén a diáknak a megbeszélt válságkezelő intézkedések lépéseit kell követnie. A fogadó iskolában kijelölt mentor tanár illetve a küldő iskola kapcsolattartó tanára folyamatosan figyelemmel kíséri a diákok előrehaladását.
Mit kell tenni hazaérkezéskor?
A küldő iskola felelőssége az, hogy amikor a kiutazó diákok hazatérnek külföldről, segítse őket a kimaradt anyagrészek pótlásában, illetve minden segítséget megadjon ahhoz, hogy vissza tudjanak illeszkedni eredeti környezetükbe. A diákoknak lehetőségük lesz arra, hogy beszámoljanak a külföldön töltött időszak előnyeiről, arról a kultúráról, amit megismertek, és elmondhassák tapasztalataikat.
Mit kell fizetnie a családnak?
A kiválasztott diákok családjait nem terheli semmiféle költség, hiszen a Comenius Egyéni Mobilitás úgy működik, hogy fedezi a diák egyszeri oda-vissza útját, az Európai Bizottság köt a kiutazó diákokra biztosítást, a diákok családoknál laknak és havi ösztöndíjra is jogosultak. Finnországra vonatkozóan ez az első hónapban 208 euró, a másodiktól kezdve pedig havi 125 euró, Olaszországban pedig az első hónapban 187 euró a másodiktól kezdve pedig 112 euró. Ezt a küldő iskolától kapják meg a diákok.
A mobilitás időszaka:
Vezendi Leila és Kosztolányi Kira 2013.09.29 - 2013.12.29
A további 8 tanulóé pedig 2014.01.04 - 2014.07.05
Teendők
A kiválasztott tanulóknak 2013. augusztus 2-án tart egész napos felkészítő tréninget a Tempus Közalapítvány Budapesten.
Hurrá utazunk!
Megkezdődött a 2013/2014-es tanév, és iskolánk két tanulója már izgatottan készül az indulásra. Vezendi Leila 11.D és Kosztolányi Kira 12.D osztályos tanulók 2013. szeptember 29-én szállnak fel a Budapest-Catania közvetlen járatra, hogy aztán Castellammare del Golfo városában megkezdjék három hónapos kalandjukat.
Az előkészületek már folyamatosan zajlanak, a szaktanárok már egyeztették a programot, már megvannak a fogadó családok és egyre több részlet kerül a helyére nap, mint nap.
Izgatottan várjuk mi is a két tanuló élménybeszámolóit.
In bocca al lupo, ragazze!!
Kira első beszámolója:
Szeptember 29-én érkeztem meg Szicíliába. Akkor még az osztálytársaim és a tanáraim is itt voltak, és én boldog voltam, hogy láthatom őket. Velük mentem kirándulni Palermóba és Alcamóba, ami nagyon tetszett nekem. Este tele van emberekkel, és van egy hely, ahol nagyon finom joghurtot árulnak.
Az olasz családom nagyon kedves. Velem együtt öten vagyunk: Chiara, a testvére, Roberto, az anyukája és az apukája. Van egy nagyon aranyos kutyájuk is, akit Megnek hívnak. Van egy nagy szobám, amin Chiaraval osztozunk. A ház pont az iskolával szemben van, ami azt jelenti, hogy nem kell túl korán felkelnünk.
Az első hét volt számomra a legnehezebb, mert otthon kellett hagynom mindent és mindenkit, ráadásul minden új volt és nagyon különös. Aztán eltelt egy hét, és minden megváltozott. Máshogy kezdtem nézni a dolgokat. Nagyon jó itt: állandóan beszélgetünk és ugratjuk egymást. Chiara ugyanolyan bolondos, mint én. Mindent megbeszélünk, és ha van valami problémánk, azonnal elmeséljük egymásnak. A múlt héten egyszer kicsit el voltam szomorodva, és ő sütött nekem egy tortát szomorúság ellen. Ez az ő specialitása.
Az iskola egy kicsit nehéz, mert szombatonként is mennünk kell, és egy óra 60 percig tart. Az első héten nagyon fárasztott, de már kezdek hozzászokni. A tanárok szimpatikusak, szinte mindenki. Sokat kell tanulnom, de most furcsa, van is kedvem tanulni. Chiara és az osztálytársaim is mindig segítenek. Nagyon aranyosak. A nehézség az, hogy az angolt le kell fordítanom olaszra, a matekot olaszul magyarázzák, de még magyarul gondolkodom.
Hétvégén mindig csinálunk valami érdekes dolgot, és persze mindig valami finomat eszünk. A szicíliai édességek csodásak, de próbálok diétázni, kivéve a hétvégéket. Voltunk Rómában a továbbképzésen, Peppe Galloval, aki nagyon szimpatikus. Kár, hogy csak három óránk volt, hogy szétnézzünk Rómában. Láttuk a Trevi kutat, a Kolosszeumot, a Spanyol lépcsőket és a Szent Péter Bazilikát. Másnap aztán találkoztunk a többi külföldi diákkal, akik ebben a programban vesznek részt. Voltak franciák, lengyelek, görögök, angolok, finnek és nagyon sok spanyol. Nagyon jó, volt, hogy a spanyolokkal könnyedén tudtunk beszélgetni.
Mindenszentekkor lesz két szabadnapunk, és igyekszünk valami érdekes dolgot kitalálni. Lehet, hogy még be is öltözünk.
Összegezve minden rendben van, és Luca tanár úrnak igaza volt: „Ha adódnak problémák, akkor azokat meg lehet oldani.”
Leila első beszámolója:
Még csak három hete vagyok itt, de érzem, hogy az életem megváltozott. Az első napok nem voltak könnyűek, mert nem ismertem senkit, féltem beszélni, és mindig azt gondoltam, hogy nem akarnak barátkozni velem….tévedtem. Szicíliában az emberek nagyon nyitottak, nem félnek kifejezni, amit gondolnak, és nincsenek előítéleteik. Igaz, hogy sokat ordítanak, de ez nem jelenti azt, hogy veszekednek…szeretnek hangosan beszélni, ha idegesek, mérgesek, és akkor is, ha boldogok. Imádnak enni, és az ételekről beszélni. Amikor reggelizünk, már az ebédről van szó, és mikor ebédelünk, már a vacsorát tervezik. A másik dolog, ami fontos a fiatalok számára, a tanulás. Minden délután tanulnak, és általában 2-3 óra kell nekik, hogy befejezzék. Az olasz irodalom, a filozófia, a görög és latin nyelvek nagyon fontosak a számukra. Lehet azért, mert gimnáziumba járnak, de még szabadidejükben is beszélgetnek az irodalomról. De sajnos pont ezért nem járnak el délutánonként, csak hétvégén. Valeria délutánonként tanul, aztán elkezd a barátaival beszélgetni a facebookon, én pedig sokszor unatkozom. Először szomorú voltam, de aztán elkezdtem megismerni más embereket is. Megismertem Kira osztályát is, ahol nagyon sok szimpatikus fiatal van.
Csütörtökön voltunk Rómában, és szerettük volna meglátogatni a várost, de csak három óránk volt, hogy megnézzünk mindent. Amikor visszaérkeztünk, rendeztünk egy vacsorát. Kira gyümölcslevest készített, én pedig kókuszgolyót. A többiek carbonarat készítettek, és egy tipikus szicíliai édességet almával és túróval. Ez volt a legjobb hét eddig, de minden nappal egyre jobban érzem magam, és egyre vidámabb vagyok. Az iskola nehéznek tűnik, de Kira sokat segít, hogy megoldjam a problémákat.